Helmikuu 2019

Helmikuussa oli talvi parhaimmillaan! Aktiiviset nuorkauppakamarilaiset kävivät tutustumassa mattopesulan saloihin sekä kouluttautumassa kahdessa koulutuksessa.

Yritysvierailu Lindströmillä 6.2.2019 

Nuorkauppakamarilaiset kokoontuivat kuulemaan Lindströmistä yrityksenä ja siitä, miten vastuullisuus ohjaa yrityksen toimintaa. Lindström on suomalainen perheyhtiö, jonka tarina on alkanut v. 1848 pienestä tekstiilivärjäämöstä ja on vuosien mittaan kasvanut kansainväliseksi tekstiilien vuokraukseen erikoistuneeksi yritykseksi.

Varmasti jokainen meistä tunnistaa Lindströmin logon kuramatoista tai pyyheannostelijoiden kyljestä, mutta mitä vastuullisuus tässä kohtaa tarkoittaa? Lindströmin vastuuasioita oli kamarilaisille avaamassa Marja Hautanen, Manager, Customer Relationship. Hän kertoi kokemuksiaan siitä, kuinka joissakin yrityksissä yritysvastuuasiat ovat monesti vain sanahelinää, mutta Lindströmillä ne ohjaavat tekemistä. Vuosittainen vastuullisuusraportti on myyjän yksi tärkeimmistä työkaluista. Iso kilpailuetua synnyttävä tekijä on, että tuntee oman yrityksen vastuut ja osaa kertoa niistä myös asiakkaille. Lindströmin tavoitteena on helpottaa joustavilla palvelumalleilla asiakkaidensa arkea, sekä lisätä turvallisuutta, hygieniaa ja yrityskuvaa.

Lindström oli 19 ensimmäisen yrityksen joukossa Sitran Kiertotalouden kiinnostavimmat yritykset -listalla. Yksi tämän päivän megatrendeistä on kierrättäminen ja ajatus siitä, että omistamisen sijaan voidaan vuokrata tuotteita tai palveluita. Meistä jokainen tekee päivittäin valintoja esim. sen puolesta ostetaanko kaupasta muovikassi vai käytetäänkö omaa kestokassia tai ravintoloissa ohjataan asiakkaita ottamaan ruokaa vastuullisesti niin, ettei ruokahävikkiä syntyisi.

Lindströmin ydinliiketoiminta perustuu kiertotalouden edistämiseen, mutta miten tämä näkyy yrityksen arjessa käytännössä? Työvaatepalvelussa on otettava huomioon, että materiaalien tulee kestää teollista pesua ja mahdollisimman pitkää käyttöikää. Samoin matot tulee kestää 6-8 vuotta kierrossa ja vielä senkin jälkeen matot hyödynnetään teollisuusmattoina kohteissa, jotka ovat erityisen likaisia esim. remontit. Näiden palveluiden lisäksi Lindström tarjoaa käsienkuivaukseen roskattoman puuvillapyyhepalvelun ja teollisuuden tarpeisiin erilaisia teollisuuspyyhkeitä ja imeytysmattoja.

Marja kertoi, kuinka erilaiset luvut kertovat paljon yrityksen vastuullisuudesta. Lindströmillä mitataan palvelun vaikutuksia ympäristöön, henkilöstön sitoutuneisuutta ja asiakastyytyväisyyttä, sekä taloudellisia vakavaraisuuslukuja. Alla onkin muutamia saavutettuja lukuja ja asetettuja tavoitteita ympäristön hyväksi:

   

Ilta oli antoisa ja avasi monelle uudella tavalla sen, mitä vastuullinen liiketoiminta on Lindströmin näkökulmasta. Vaikka ulospäin yritys näyttäytyy kuramattoina ja pyyheannostelijoiden kyljessä olevana logona, niin syvemmin tarkasteltuna vastuullisuus ei ole vain sanahelinää vaan se on toimintaa vahvasti ohjaava tekijä.

Hannariikka, LIO 2019

 

Puhekoulutus 11.2.2019

Helmikuussa pidettiin perinteinen puhekoulutus. Koulutus pidettiin Andritz:n tiloissa Askonkadulla. Koulutuksen piti oman kamarimme konkaripuhuja Tuomas Salila. Koulutukseen osallistui kouluttajan lisäksi neljä Lahden Nuorkauppakamarin jäsentä.

Kouluttajamme Tuomas Salila.

Aluksi Tuomas kouluttajana kertoi meille, mistä hyvä puhe rakentuu ja millainen on hyvä puheenpitäjä. Koulutus huipentui, kun jokainen sai pitää oman maksimissaan kolmen minuutin puheen annetusta aiheesta. Puhetta sai valmistella 15 minuuttia ja puheen lopuksi kouluttaja arvioi jokaisen puheen. Koulutuksen aikana jaoimme useita kokemuksiamme niin onnistuneista kuin hieman vähemmän onnistuneista puhetilanteistamme.

Mitä opimme puhekoulutuksesta?

Koulutukseen osallistujat olivat tyytyväisiä koulutuksen sisältöön. Opimme, mistä hyvä puhe koostuu ja millainen on vakuuttava puheenpitäjä.

Hyvän puheen resepti:

  • selkeä alku ja loppu
  • sisältää 1-3 asiakokonaisuutta
  • loogisesti etenevä

Vakuuttava puheenpitäjä:

  • hyödyntää eri äänenpainoja
  • pitää taukoja
  • rauhallinen kehonkieli

 

Palautteesta menestystekijä 27.2.2019

Helmikuussa pidettiin puhekoulutuksen lisäksi palautteesta menestystekijä – koulutus. Koulutus pidettiin Andritz:n neuvottelutiloissa Askon alueella. Koulutuksen piti Tammerkosken Nuorkauppakamarin Juha Herrainsilta.

Koulutus herätti kiinnostusta jäsenistössämme. Lahden Nuorkauppakamarista koulutukseen osallistui kaiken kaikkiaan yhdeksän henkilöä. Saimme osallistujia myös Kouvolan Nuorkauppakamarista, mikä on mahtavaa!

Koulutuksessa keskityimme sanalliseen palautteeseen, joka liittyy yksilöiden toimintatapoihin, persoonaan ja käyttäytymiseen. Opimme, kuinka tärkeää positiivisen ja kehittävän palautteen antaminen on. Opimme myös, miten antaa ja vastaanottaa sekä positiivista, että kehittävää palautetta.

 

Kiitos vielä kertaalleen kaikille koulutuksiin osallistuneille!

Laura, IND 2019

You may also like...