Strategia! Raahessa!

Perinteiseen Strategia! -koulutukseen kokoonnuttiin tällä kertaa merelliseen Raaheen 13.-15.5. Lahdesta koulutukseen osallistuivat  DP Essi Lundahl ja Markus Honkanen. Koulutuksen ideana oli antaa osallistujille tiivis paketti toimivan strategian luomisesta alkaen aina kohteesta tehdystä SWOT-analyysista ja päättyen lopulta laaditun strategian toteutus- ja viestintäsuunnitelmaan.

Tällä kertaa strategiaa laadittiin Raahen Nuorkauppakamarille, joka oli valmistautunut työpajaan keräämällä jäsentensä avulla kamarin mission, eli napakan tiivistelmän kamarin toiminnan tarkoituksesta sekä listan kamarin tärkeimmistä arvoista. Arvojen ja toiminnan tarkoituksen pohjalta lähdettiin jatkamaan visioon, eli tahtotilaan mitä lähteä tavoittelemaan seuraavalla strategiakaudella, sisältäen kriittiset menestystekijät sekä niihin vaadittavat tavoitteet ja toimenpiteet. Tämän jälkeen menestystekijöille luotiin mittaristo ja aikataulu sekä strategian viestintäsuunnitelma. Lopuksi koko paketti tiivistettiin yhteen visualisointijulisteeseen viestinnän helpottamiseksi.

Koulutuksellinen sisältö oli siis varsin jämäkkä ja arviolta perjantai-illan ja sunnuntai-päivän välillä koulutusta tulikin yhteensä noin 20 tuntia, minkä lisäksi toki ehdittiin gaalailemaan ja pitämään hotlabileitä ainakin jaksavimpien osallistujien puolesta. Tiukkaa koulutusrykäisyä pyrittiin myös keventämään teemavaatetuksella, joka koostui tällä kertaa historiallisista Raahen seudun ammateista. Paikallisia saatiin siis hämmennettyä niin merirosvoasuilla kuin papinkin lipereillä.

Kaikkinensa tiukasta viikonlopusta jäi käteen varsin hyvin koottu opetuspaketti strategian rakennuksen ja toteutuksen vaiheista, uusia tuttavuuksia kamareista ympäri Suomen sekä kohtalainen dagen efter. Näillä eväillä onkin hyvä käydä tulevana keväänä myös kotikamarimme strategian kimppuun!

Teksti: Markus Honkanen, jäsen.

You may also like...