Vastuullisuus kilpailutekijänä

Tällä viikolla vietettiin Suomen Nuorkauppakamareiden Vastuullisen bisneksen viikkoa. Teeman mukaisesti järjestimme maanantaina 30.5. Vastuullisuus kilpailutekijänä -aamutilaisuuden klo: 8.00 alkaen kumppanimme Lahden Tiedepuiston tiloissa Niemenkadulla.

Aamu alkoi Lahden Tiedepuiston tuoreen toimitusjohtajan Jesse Reposen Lahden Tiedepuiston esittelyllä. Lahden Tiedepuisto hallinnoi yhteensä 24 000 brm2 kiinteistömassaa. Kiinteistöihin liittyen Lahden Tiedepuisto on tehnyt upeaa yhteistyötä korkeakoulujen kanssa Lahdessa. Lahden Tiedepuisto yhdessä Lahden kaupungin hiilineutraalin rakentamisen kehityskeskuksen kanssa pitivät kilpailun korkeakouluopiskelijoille. Kilpailun tarkoituksena oli, että opiskelijat ideoivat Lahden Tiedepuiston kiinteistön ja toimitilojen muuttamista vähähiilisiksi. Kilpailun myötä löydettiin kiinteistöyhtiölle energiaa säästäviä ja hiilineutraalisuutta edistäviä ratkaisuja ja mahdollisia uusia innovatiivisia avauksia.

Jessen jälkeen tilan otti haltuunsa Päijät-Hämeen Yrittäjien toimitusjohtaja Heta Vihervirta-Vuontelo. Hänen aiheena oli “Vastuullisuus pk-yritysten kilpailutekijänä”. Heta kertoi meille Kantarin tekemästä tutkimuksesta, joka on tehty vuonna 2021. Tutkimuksen aiheena on ollut yrittäjien näkemykset vastuullisuudesta ja ilmastopolitiikasta.

Seuraavana puhujana oli Ladecin liiketoimintakehittäjä Essi Artima-Sulkinoja. Essi kertoi meille aiheesta “Pk-yritysten vastuullisuuden mittarointi”. Hän kertoi erilaisista konkreettisista teoista, joita on saatu aikaiseksi LUT-yliopiston kiertotalouden ja Helsingin yliopiston ympäristöteknologian opiskelijaprojekteissa. Projektin tavoitteena oli tunnistaa yritysten toiminnasta erilaisia kestävän kehityksen näkökulmia sekä miettiä, miten erilaisia vastuullisuuteen liittyviä asioita voi mittaroida ja kuinka niistä tulisi viestiä. Projektissa oli mukana viisi yritystä Päijät-Hämeestä. Projektin myötä mm. Riasain Oy:lle luotiin laskuri, jolla voidaan laskea mm. Yritystoiminnasta syntyviä päästö- tai jätevähennyksiä. Upea, konkreettinen esimerkki! Yritysten kestävyys- ja vastuullisuustoimenpiteiden kehittäminen yhdessä LUT opiskelijoiden kanssa jatkuu myös tänä vuonna! Todella mahtavaa!

Essin jälkeen pääsimme kuuntelemaan Milla Bruneaun esitystä siitä, miten Europan ympäristöpääkaupunkivuosi 2022 näkyi konkreettisesti yrityksissä ja meille kuntalaisille. Esimerkkeinä tästä ovat muun muassa Lahden seudun sähköisen liikenteen klusteri sekä Lahden seudun terveys- ja ympäristöohjelma 2022-2023. Lahteen syntyy myös hiilineutraalin rakentamisen kehityskeskus. Ympäristöpääkaupunkivuodessa oli mukana yli 300 yhteistyökumppania, 30 yrityskumppania, 50 000 vierailijaa Elämysten puiston avajaisissa, 260 000 osallistujaa kumppanitapahtumissa. 2237 artikkelilla tavoitettiin potentiaalisesti 4,5 miljardia ihmistä, ympäristöpääkaupunkivuoden tapahtumissa oli osallistujia 40 maasta ja Lahdesta uutisoitiin 56 maassa. Nämä luvut kertovat aivan käsittämättömästä vaikutuksesta sekä Lahteen kaupunkina, että yrityksiin! 72 prosenttia lahtelaisista piti ympäristöpääkaupunkia tärkeänä tai erittäin tärkeänä. 55 prosentin mielestä vuosi vaikutti myönteisesti Lahden maineeseen.

Millan jälkeen lauteille pääsi perheyritys ISKUn vastuullisuusjohtaja Kaisa Vuori. Kaisa kertoi tiivistetysti ISKUn vastuullisuudesta. ISKU on keskittänyt kaiken tuotantonsa Lahteen ja sen tuotteilla on korkea kotimaisuusaste. Kaisa kertoi meille, että vastuullisuuden perusrakenne muodostuu konsernin johtamisperiaatteista, sertifioidusta johtamisjärjestelmästä, kuten ISO14001-standardin mukaisesta ympäristöjärjestelmästä. ISKU noudattaa mm. YK:n jäsenmaiden sopimia kestävän kehityksen tavoitteita.

Aamun viimeisenä puheenvuorona kuulimme, kuinka vastuullisuudesta olisi hyvä viestiä, kun Lahden vanhimman markkinointitoimisto Adpro Oy:n toimitusjohtaja Pasi Pasanen tuli estradille. Pasi toi meille esille konkreettisia esimerkkejä, kuinka he ovat olleet monissa markkinoinnin projekteissa, joissa vastuullisuus ollaan haluttu nostaa esille. Tästä esimerkkinä on muun muassa Lahti Energian brändi-imagon vahvistamiseen liittyvä projekti, jossa luotiin Edelläkävelijä-teema.

Kiitos osallistujille, puhujille ja Ladecille aamiaisen tarjoamisesta! Upeaa oli huomata, kuinka aihe herätti osallistuneiden kesken keskustelua.

You may also like...